Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Björn Granberg 9 månader sedan.

Du som kranförare kan säga nej!

  • Hej!

    Har nu kört kran ett tag och inom olika typer av arbetsplatser: Byggen, små jobb, husmontage etc.

    Har kommit fram till att den grupp som försöker tok-köra utan raster är husmontage och där byggarna är icke-svenskar.

    Det som följer är hur jag hanterar dom.

    Dagen börjar med att man anländer, ställer upp sig på den plats man fått (som oftas är mindre än den ska vara, då det är brist på yta).
    Lastbilarna börjar rulla in, oftas fel-lastade, då våning 2 kommer före våning 1, oftas är detta fallet om de måste göra omlastning pga de ej kan köra in med släpet kopplat.
    Det är inte ovanligt att om allt blir fel med vägg-kasseterna att dagen lätt springer iväg till 19-21 på kvällarna, och många gånger så är det av typen större hus men trots det så beställer de kran i 2 dagar istället för 3.

    Här kommer vi till min taktik!

    Jag kan jobba över, inga problem, men jag vill ha frågan tidigt på morgonen och inte när klockan närmar sig 16:00, kommer den nära hemgångs tid så ser jag det som otacksamt, de vet själva att det kommer ta längre tid, och räcknar hårt med att man stannar kvar och följer deras tider och planer, men man blir sällan involverad i deras tänk.
    Så får jag inte artigheten med frågan om det går bra att stanna några extra timmar, så stänger jag av kranen 16:00 eller om det är dag 2, så packar jag ihop den.
    Sen att dom eventuellt inte är klara är vid denna punkt inte mina problem, även om jag tycker det är synd.
    Jag ser det lite så här, om de beställer kran och betalar från 06:30 till 15:30 så är det en arbetsdag, vill dom köra på till låt oss säga 20:30, så är det 5 extra timmar med övertidsdebitering, och det händer mer än ofta att dag 2 också drar ut, med ett par timmar, så vips, så är debiteringen uppe i 3.5 dag med kran men de har bara kranen 3 dagar i tid, övrigt är övertids pengar.

    Gällande raster, märker jag att de bara vill köra och klockan passerar lunch tiden (ca 11:00) så ger jag dom 30min till, sen stänger jag kranen, börjar dom gapa så visar jag med händer att det är tid att äta och få en rast.
    Har hänt att dom säger nej, men jag säger ja, och kliver ner, vi måste också få vila och föda för att orka.

    Slut ordet på detta är: Oftas så vill de köra klart på 2 dagar för sen har dom 1 månad att fixa invändigt på huset, men när vi är klara så kan vi hamna på nästa husmontage och är det samma där med så blir det mer övertid och försvunnen fritid, men det tänker inte byggarna på. De ser bara sitt hus, medans vi ser hela veckan med arbete.
    Och när de inte är artiga nog att fråga så tänker inte jag vara artig nog att bara stå ut.
    Jag går hem när dagen är slut, och tar lunch när det känns att det behövs.

    Gör det inte för att vara en jävel mot dom, utan för att sätta ner foten och visa att vi är en yrkeskår som bör respekteras åt alla håll och kanter.

    Kommentera gärna.

    tjena,honkan.

    Tjena Honkan.Jag sa ju att det kan bli så när du var hos mig.Stå på dig,men kolla upp vad din arbgv har gjort upp först.Mvh Micael Gerilng Ånge Mobilkranar UTB.

    .

    .

    Tycker du har en vettig strategi och det är bra att du står på dig. Jag tror är att du hjälper många av byggarna att också lära sig sätta ner foten. Det är inte vettigt att bara köra på av många skäl – inte minst för att olycksrisken ökar när man är trött, hungrig och kanske stressad. Står kranen så kan de i alla fall vila en stund även om de gnäller.
    Tycker också det är jysst att du kan lyssna på dem och köra övertid om de frågar i god tid innan.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.